Discover the vocational and technical careers with the best job opportunities in Québec

Chemical Plant Machine Operators

Other titles : screener - chemical processing

Details

Description :

Chemical plant machine operators monitor and operate units and machinery to blend, mix, process and package a wide range of specialty chemicals, pharmaceuticals, cleaning and toiletry products. They are primarily employed in chemical, cleaning compound, ink and adhesive industries, but may also be employed by chemical processing departments in other industries.

Main duties :

  • Monitor meters, gauges and electronic instrumentation on one or more chemical or formulation units, such as mixers, kettles, blenders, dryers, tabletting, encapsulation, granulation and coating machines ;
  • Measure, weigh and load chemical ingredients following formulation cards;
  • Start up, shut down, troubleshoot and clean equipment.

Regions where this career
has the best propspects:

  • Montérégie

Training

Diploma of College Studies (DCS)

 

Programs

  • Techniques de génie chimique
  • Techniques de procédés chimiques

Techniques de génie chimique

(Training program available in French only)

Program length: 3 years

Program Objectives

Développer les connaissances et les habiletés concernant le fonctionnement des principales techniques utilisées dans l’industrie chimique; participer à la mise au point de méthodes de fabrication; identifier, corriger les défauts mineurs dans les appareils de mesure et de contrôle; calibrer, maîtriser le déroulement d’un procédé; effectuer une évaluation critique sur la bonne marche des travaux et rédiger des rapports clairs et concis.

Educational organizations offering the program

 

 

Techniques de procédés chimiques

(Training program available in French only)

Program Length: 3 years

Program Objectives

Le programme d'études Techniques de procédés chimiques prépare les élèves à devenir responsables de la conduite et de la bonne marche de la machinerie et des appareils nécessaires à l'application du procédé ainsi que de l'optimisation de la production. Il leur apprend également à analyser l'information recueillie au moyen des instruments de mesure, à effectuer des analyses de laboratoire, à s'assurer du bon fonctionnement de l'équipement de production, à régler les débits, les températures, les pressions et les niveaux et à procéder à l'arrêt et à la mise en marche d'appareils et d'équipement. De plus, ce programme prépare à effectuer l'entretien préventif et des réparations mineures sur des appareils.

Educational organization offering the program